Nie je všetko zlato, čo sa blyští, a nie je všetko modrotlač, čo je modrobiele.

Dnes sú tradičné ornamenty v obľube, rovnako tak aj modrotlač. Stretávame sa s tým, že aj zahraničný ornament je prezentovaný ako náš a všetko, čo je modrobiele, je zas prezentované ako modrotlač. Bez ohľadu na to, akým spôsobom je vyrobená, a rovnako tak bez ohľadu na materiál. Skrátka, ak je to modrobiele, je to modrotlač. Alebo nie je?

Definícia modrotlače by znela asi nasledovne: „Modrotlač je textilná technika vzorovania plátna, ktorá využíva princíp negatívnej tlače. Vzor je tlačený špeciálnou zmesou, zvanou pap, na biele plátno, ktoré je následne farbené za studena v roztoku indiga, tzv. kype. Pap počas farbenia zabraňuje prenikaniu farbiva ku vláknam. Po jeho odstránení sa tak na konci farbenia objaví biely vzor na modrom pozadí.“ Tak už je to jasné. Ale pozrime sa na výrobný proces radšej podrobnejšie a popisnejšie.

Ako sa teda vyrába poctivá modrotlač?

Začíname s bielym plátnom, ktoré je zo 100% prírodného materiálu rastlinného pôvodu. V minulosti to bol najmä ľan, dnes je to zase bavlna. Samozrejme, existujú aj mnohé ďalšie rastlinné vlákna, ale toto sú tie najbežnejšie.

Na biele plátno najskôr natlačíme špeciálnu kašu, zvanú Pap, ktorú si každý farbiar varí sám podľa vlastnej receptúry.

Pap sa nanáša rôznymi spôsobmi. Tradične sa využívala tlač pomocou drevených foriem. Tie boli spočiatku vyrezávané z dreva, neskôr boli doplnené o jemnejšie detaily pomocou mosadzných drôtov a plieškov rôznych tvarov. Tlač formami by sme mohli prirovnať ku pečiatkovaniu. Veľmi náročnému pečiatkovaniu. Je potrebné dodržiavať nadväzovanie vzoru, k čomu slúžia malé klinčeky,tzv. piky, v rohoch formy. Tlač musí byť rovnomerná, a čo najpresnejšia.

Tlač pomocou vlastnoručne vyrezanej formy. Malý formát predlžuje čas tlače, na druhej strane však nepodarený odtlačok nie je tak rozsiahlou chybou. Výhodou je tiež možnosť priamo sledovať nadväzovanie vzoru.

V našej dielni však využívame techniku sieťotlače. Je to bežná tlačiarenská technika, ktorá má široké uplatnenie. Preslávil ju najmä Andy Warhol, ktorý ju používal pri svojej tvorbe. Na rozdiel od klasickej sieťotlače však nepretláčame na plátno farbu, ale pap, ktorý si varíme podľa vlastnej receptúry. Veľkou výhodou tejto techniky je možnosť navrhovania takmer akéhokoľvek vzoru, čo je pre našu tvorbu veľmi dôležité.

Tlač pomocou sieťotlače. Veľkosť tlačenej plochy urýchľuje výrobu, avšak chyba v tlači znamená väčšie škody ako pri tlači formami. Pri tlači nie je možné sledovať nadväzovanie vzoru a je nutné spoliehať sa na vopred vymerané značky.

Biele plátno potlačené papom nechávame niekoľko dní vyzrieť, a následne ponárame do roztoku indiga- tzv. kypy. Tu získava plátno počas farbenia za studena svoje typické zafarbenie.

Niekoľko násobné ponáranie a vyťahovanie na vzduch zvyšuje sýtosť zafarbenia.

Indigo je farbivo z rastliny indigovník farbiarsky, ktoré bolo začiatkom 20. storočia syntetizované. Toto farbivo nie je vo vode rozpustné. Preto sa do kypy okrem indiga pridávajú ďalšie prísady, ktoré ho za pomoci chemických procesov rozpustia, vďaka čomu sa dokáže naviazať na vlákna. Výroba modrotlače je tak do značnej miery akousi alchýmiou, ktorá vyžaduje prax a skúsenosti farbiara.

Po poslednom ponore tzv. ťahu je plátno takmer čierne bez náznaku vzoru.

Po nafarbení prepierame plátno v tzv. kyslej vode, kde sa stabilizuje farbivo, a tiež odstráni pap, ktorý sme na začiatku na biele plátno tlačili. Pap počas farbenia zabraňuje prenikaniu farbiva ku plátnu, a preto zostáva v miestach vzoru nezafarbené, a teda biele. Následne je modrotlač niekoľkokrát prepieraná v mydlovej vode.

Plátno prechádza rukami farbiara niekoľko ráz počas celého procesu výroby. Ručné pranie v kyslej vode je finále pred praním v práčke, kedy prenechávame prvýkrát prácu technike.

Ak ste prešli celým procesom výroby modrotlače s nami tak Vám ďakujeme. Ďakujeme aj kamarátovi a fotografovi Matúšovi Lagovi za fotky z výroby modrotlače.

A úplne na záver si môžete pozrieť video, kde je zachytený celý proces výroby poctivej modrotlače.