Napísať tento blog nebolo jednoduché, keďže modrotlač ako živobytie má svoje pre, aj proti. A práve tie proti sú tvorcami morálnej krízy, ktorou si často s Veronikou prechádzame. Takže aby som zbytočne nenaťahoval, remeslo nemá zlaté dno. Ale pozitívne je, že sa ním dá uživiť. Už v začiatkoch som vsadil všetko na jednu kartu, a to ma prinútilo na sebe pracovať a hľadať možnosti, ako sa týmto remeslom uživiť a zotrvať pri ňom. Prekonávať krízy pomáha aj pohľad do minulosti, do študentských čias. Na cestu, ktorú som začal už v roku 2012, a na ktorej pokračujem spolu s Veronikou dodnes.

Štúdium na VŠVU som ukončil v roku 2015. Súčasťou praktickej diplomovej práce bolo aj vybudovanie novej dielne na výrobu modrotlače, kde dodnes pôsobím. Od tých čias sa remeslo stále učím, snažím sa zlepšovať, zdokonaľovať tlač aj farbenie. Za päť rokov ako „profesionálny“ modrotlačiar som vyrobil kilometre modrotlače a stovky metrov skončili ako handry na podlahu.

Ale späť k tomu pozitívnemu. Za zmienku určite stojí obnova výroby modrotlače na Slovensku, jej udržateľnosť a samozrejme zápis techniky do zoznamu UNESCO. No propagácii remesla pomohlo aj množstvo zaujímavých spoluprác, ktoré sa mi podarilo za ostatných päť rokov realizovať. A práve v tomto blogu by som si ich rád pripomenul.

MIŠENA JUHÁSZ

S Mišenou spolupracujem od úplného začiatku. Vlastne bola mojím prvým zákazníkom. Boli sme spolužiaci na katedre textilu. Počas štúdia sme kombinovali moju modrotlač a autorské dezény s jej odevnou tvorbou. S Mišenou spolupracujem dodnes. Spolu sme pripravili aj niekoľko odevov a doplnkov pre speváčku a menovkyňu mojej manželky Veroniku Rabada a pre jej kapelu.

Viacfarebné podkladové plátno s abstraktným dezénmi ukázali nové možnosti využitia modrotlače. Kolekcia RE-FORMA

NOVESTA

Značka Novesta vyrába nielen plátennú obuv. Nikdy by ma však nenapadlo, že by sme mohli naše remeslá spojiť. Môžem povedať, že modrotlač sa asi prvý raz objavila na obuvi.

Limitovaná edícia Novesta x Modrotlač bola vyrobená v náklade len 300 párov. Je to teda naozajstný unikát.

RAK

Počas spolupráce na výrobe obuvi pre dospelých ma oslovila ďalšia slovenská značka, ktorá vyrába detskú obuv. Sídlia v Bánovciach nad Bebravou. Pre túto modrotlačovú kolekciu sme zvolili jemný vzor z bývalej modrotlačiarskej dielne, ktorá sa v meste nachádzala.

Limitovaná edícia detských topánočiek, papučiek a sandálov v spolupráci so značkou RAK

NEHERA

Odevná značka, ktorá nadviazala na tradíciu zo začiatku 20.st. Je známa po celom svete. Počas našej spolupráce som mal možnosť pracovať s prírodnými materiálmi v unikátnom spracovaní, ktoré nebolo pre modrotlač v minulosti typické. Táto spolupráca tiež dostala moju modrotlač na svetové módne móla.

Modrotlač v podaní značky NEHERA na Paris fashion week 2016

VERONIKA

Spolupráca, ktorú si cením a vážim najviac, je s mojou manželkou Veronikou. (pre spresnenie, nie s tou speváčkou). Na začiatku som ju len občas prehovoril, aby ušila nejaké tašky a drobnosti z modrotlače. Neskôr začala realizovať odevné doplnky, ktoré si vyžadujú precízne spracovanie, a nakoniec skončila pri odevnom dizajne. Ja pripravujem modrotlač a navrhujem dezény, Veronika navrhuje a realizuje naše odevy. Prvá kolekcia, ktorú sme spoločne prezentovali na Trenčín mesto módy v roku 2017 získala vo svojej kategórii ocenenie Zlatá Fatima. Kolekciu sme doplnili o ďalšie odevy a tento rok mala mať premiéru naša novinka. Nové kolekcie financujeme vďaka rôznym grantom, ktoré však tento rok poskytli prostriedky na boj s pandémiou. Takže snáď budúci rok.

Manželka Veronika v šatách z ocenenej kolekcie ZPRÍRODY

OZETA

Kvalita našej práce zaujala aj ďalšiu Slovenskú značku, ktorú netreba veľmi predstavovať. Ozeta šije svoje produkty na Slovensku, a že podporuje lokálny trh dala najavo aj našou spoluprácou.

Sada pánskych doplnkov, ktoré sme realizovali pre Ozetu z našej poctivej modrotlače.

FORESTSKIS

Za najnevšednejšiu a najzaujímavejšiu kolaboráciu rozhodne označujem práve tú so značkou Forestskis. Áno, modrotlač na ľanovom plátne z našej dielne je zaliata živicou priamo na lyžiach.

Technológia použitá pri výrobe lyží síce rozpíja farbu a vzor tak nie je biely, ale v tom nevidíme žiadny problém.

Nech je teda modrotlač akokoľvek náročná, a nech je problematické sa uživiť remeslom, prešli sme kus cesty, ktorý len tak nezahodíme. A hoci nemá remeslo zlaté dno v podobe materiálnej, určite sa nájde v iných hodnotách.

VINEA

Na záver ešte jeden bonus v podobe propagačného videa pre limitovanú edíciu Vinea modrý portugal. Reklamnej tlači sa nevenujeme, ale pokiaľ to je potrebné do spotu, kde sa prezentuje výroba modrotlače, prečo nie?